جستاری در باب آسیب‌شناسی کمپین "مردان با حجاب" با تاکید بر مدل‌سازی اعتراضات مدنی

رضا عیوضی

عضو سابق اندیشکده آمریکن تینکر/ کارشناس مسائل حساس کنونی/ سفیر سابق ایران در جیبوتی/ عضو کانال دکتر سلام

 

در پی پیروزی انقلاب57 (the 57 revolution)مساله حضور زنان (womens) در جامعه همواره به عنوان چالشی جدی(؟Seriously) بر سر مسائل مختلف ظاهر شد(appear). این مقوله بیش از پیش مورد توجه فعالان مدنی(Civil rights activists) و سایر روشنفکران(open-mindeds) قرار گرفت تا جایی که اعتراضات مدنی فراوانی را در سال 88 بدنبال داشت ( (Greens. در همین راستا و بدنبال نقش به‌سزای "اتو"(iron) در جریان مبارزات مدنی، روز 30 تیر به عنوان نماد مبارزات مدنی در جهان پایه‌گذاری شد (irons global day). پس از چندی بدنبال شکست معترضان، شکل توسعه یافته‌تری از اعتراضات مدنی پدید آمدsteam irons global day)).

اما(but) با توجه به عدم همراهی مردم با روشنفکران(#چرا_گوش_نمی‌کنید) و شکست پی در پی اعتراضات مدنی(#مدام_شعار_می‌دید) تعدادی از این فعالان به ادامه فعالیت در آن‌سوی مرزها روی آوردند.(alinejhad. Masih & farahani. golshifte). در همین راستا منطق فازی(what?) ایجاب می‌کرد ضمن خودسازی جنبش، فاز جدیدی از حملات بر علیه انقلاب 57 سازمان یابد (Attack). این شکل تکامل یافته فعالیت‌های مدنی(zereshk!) در حالی گسترش یافت که تا پیش از این مردم در کف زمین فعالیت مدنی می‌کردند(ghazi zade. Hashemi. Zayemane tabie :P98). موج ابتدایی‌تر این مناقشات(monagheshat) و منازعات(monazeat) و محاربات(moharebat) جایی بود که کمپین (Campaign) آزادی‌های یواشکی (Stealthy Freedoms) ایجاد گردید(maker & admin: alinejhad. masih). اما از آن‌‌جا که کف مطالبات شهری(ghazi zade. Hashemi: p66) چیزی فراتر از مطالبات پیکارجویانه و جستارشناسانه پشتارمنشانه دیالکتیکی می‌باشد(khoda vakili in yani chi?) این جنبش نیز به سرمنزل مقصود نرسید(alinejhad. Masih left the group).

پیکارجویان مدنی در ادامه، این اتفاق را که نوید بخش قدرتمندی(Powerful) استبداد(Tyranny) دیکتاتوری(Dictatorship) اقتدارگرایی(Authoritarianism) و خودکامگی(bilakh) بیشتر حکومت بود، تاب نیاوردند و ضمن پافشاری (Insistence) بر ادامه فعالیت‌های مدنی خود(iron-Hair dryer-Lamp-dishwasher-television etc.)، کمپین دیگری را بارگذاری(Upload) نمودند(alinejhad. Masih joined the group whit us invitation link)(ctrl+z). این کمپین تحت عنوان مردان با حجاب(karrubi kojaie…) در فضای مجازی راه‌اندازی شد. نظریه‌پردازان(prof.dr.sadeghi. mahmood) در همین راستا معتنقدند: تئوریسین‌های علم روانشناسی، اخیرا به اطلاعات مهمی مبنی بر رابطه تنگاتنگ رفتار فعلی این فعالان با دوران کودکی(childhood) ایشان دست یافته‌اند.(p549). درحالی که مخالفان معتقدند: این فعالیت‌ها در فضای مجازی و مخصوصا اینستاگرام(Instagram) با هدف خاص و تحت فرمان دشمنان صورت می‌گیرد. ایشان در ادامه معتقدند فضای مجازی، فضایی غیر واقعی است و فقط و فقط از طریق اینترنت می‌توان به آن متصل شد(khiabani: iran vs us. m'':90).

البته پر واضح است که بررسی و جستجوی بیشتر(google.com) این فعل و انفعالات در عالم ثبوت(Proof world) امکان پذیر است و در عالم اثبات(Proven world) نیازمند پژوهش‌های فراوانی است که در این مقال و مجال می‌گنجد لکن دیگه حسش(feel) نیست!