آسیب‌شناسی تلورانس ضرب المثل‌های کهن در ساختارهای سینمایی جهان پسا الیگارشی با نیم‌نگاهی از منظر پیشین!

 

رضا عیوضی/ عضو سابق اندیشکده بروکلی/ استاد دانشگاه آزاد واحد لندن/ شرکت در برنامه نود/ فالوئر دختر صفدرحسینی بمدت 7ماه و 14روز

 

پیش از ظهور و بروز گسترده شبکه‌های اجتماعی(telegram/desktop) در کشورمان(iran) نقش ضرب‌المثل‌های کهن در ساختارهای سینمایی جهان پسا الیگارشی به شدت رو به افول نهاد(Estefan mestefan, zarbolmasal, p880).

برای مثال(for example) ضرب‌المثل معروف "طرف رو تو ده راه نمی‌دادن، سراغ کدخدا رو می‌گرفت"( He did not give way to the village, He was looking mayor) بیشترین دگرگونی را تجربه نمود(asghar, farhadi, oskare man koo, p60)

اما اوج این دگرگونی(Transformation) در عصر حاضر جایی بود که بدنبال تصویب قانون جدید آمریکا(Donald,tramp, p2016)، مردم چندکشور مسلمان ازجمله ایران، از ورود به آمریکا منع شدند(barjam barjam in bood?)

به همین منظور ترانه(song/music) علیدوستی بعنوان اولین مصداق عینی این جاگذاری تاریخی در معنای ضرب‌المثل‌های کهن با عصر حاضر، از حضور در مراسم اسکار(not oscol) انصراف داد(zereshk)

اما این تحول و دگردیسی(Metamorphosis) تاریخی ابتدا این سوال را برای هر ذهن آشنایی ایجاد می‌کند که آیا تفاوتی بین اسکار و اسکول وجود ندارد؟(hesamoddin, ashena, man halime, p85)

تلاش‌ها برای پاسخ به سوال فوق تا جایی ادامه یافت که حتی ضرب‌المثل دیگری نیز دستخوش دگرگونی تاریخی شد؛ به همین منظور اصغر(Very small) فرهادی نیز مجبور به انصراف از اسکار شد و معنای تازه‌ای به ضرب‌المثل "روغن ریخته را نذر امامزاده کرده است"(he Avow the besprent oil for Shrine) داد.

حال باید دید در ادامه این قشر روشنفکر(open minded &… .) برای پیگیری اهداف الیگارشی(jan?) گونه نهضت‌های مدنظر خود، موفق به براندازی چه ضرب‌المثل‌هایی می‌شوند(khob ke chi?!)


منتشر شده در ویژه نامه طنز راه راه 

خرید PDF از طاقچه: yon.ir/mVoEP