پیامک ماه

پیامک‌هایی که 800 میلیون تومان هزینه دارد!

 

ای کاش می‌شد همه دولت‌ها همیشه در وضعیت 6ماه مانده به انتخابات سر می‌بردند! یعنی یک رئیس جمهور تا هر روز 8صبح می‌آمد سرکار، یک نفر دم در بود که بهش می‌گفت: "آقای رئیس‌جمهور! شما از این لحظه وارد 6ماه پایانی دولت‌تان شده‌اید!" آن‌وقت کشور گلستان می‌شد و حتی باور کنید مسئولین برای خدمت‌گذاری در این 6ماه پایانی، خدمت‌شونده کم می‌آورند و ما مجبور می‌شدیم خدمت‌شونده از خارج وارد کنیم!

اما صبح روز 29آذر هنوز آفتاب نزده صدای دینگ‌دینگ تلفن‌های همراه ملت ایران، خبر از ظهور پدیده‌ای به نام "منشور حقوق شهروندی" می‌داد.

این پیامک را حسن روحانی رئیس جمهور ارسال کرده بود که: "مردم شریف ایران، بیاییم با حقوق خود بیشتر آشنا شویم و قدرتمندانه آن را پاس بداریم. "

البته قطعا همزمانی این اتفاق با نزدیک شدن دولت به پایان کار خود، دو حادثه کاملا اتفاقی است و ربطی به پایان کار دولت محترم تدبیر و امید ندارد، اما سوالی که برای تنی چند از هموطنانمان پیش آمده، رابطه حقوق شهروندی با حقوق‌های نجومی و... بوده است که خواهشمندیم مسئولین در این روزهای پایانی توجیهات و تکذیبات مقتضی را در این‌باره هم اعمال کنند. با تشکر.


ترور ماه

شورش پلیس ضد شورش ترکیه!

 

سفیر روسیه درحالی که در یک نمایشگاه آثار هنری مشغول سخنرانی برای مردم هنر دوست و هنرمندپرور ترکیه بود، توسط یک پلیس ضد شورش ترکیه‌ای مورد اصابت گلوله‌های پی در پی قرار گرفت و کشته شد. فرد خاطی که معلوم بود بغض غریبی در گلو دارد، درحالی اقدام به شلیک و قتل سفیر روسیه کرد که این فریاد را سر می‌داد: انتقام حلب را خواهیم گرفت!

اما این اتفاق با سرعتی سرسام‌آور تبدیل به خبر دوم رسانه‌های جهان شد (چرا که خبر رونمایی از "منشور حقوق شهروندی" همچنان خبر اول رسانه‌های جهان بود!) و پس‌لرزه دیگر آن تسریع سقوط ارزش لیر ترکیه بود.

اما انتشار این خبر، روی جلسه مشترک وزرای خارجه ایران، ترکیه و روسیه هم بی‌تاثیر نبود. چرا که در تصاویر دیده می‌شود محافظ شخصی دکتر ظریف چطوری با حالتی نیم‌خیز شده، مواظب است که نکند محافظ وزیر خارجه ترکیه دست از پا خطا کند!


دموکراسی ماه

ملکه ۹۰ ساله انگلیس خانه‌نشین شد

 

ملکه انگلیس و همسرش به دلیل شدت بیماری، سفر خود به کاخ ساندرینگهام برای گذراندن کریسمس را لغو کردند.

به نوشته روزنامه تلگراف این دو گل نوشکفته خیلی سخت سرما خورده‌اند و هردو مخصوصا ملکه دچار آبریزش بینی شدید شده است. گفتنی است علت سرماخوردگی این زوج جوان، عدم توجه به هشدارهای کادر پزشکی کاخ باکینگهام است.

۲ روز پیش نیز کاخ باکینگهام اعلام کرد، ملکه بریتانیا بخشی از وظایف سلطنتی خود را کنار گذاشته و به دیگر اعضای خانواده واگذار می‌کند.

این روزنامه در ادامه خاطرنشان کرد، ما الان در قرن بیست و یکم به سر می‌بریم!


سوپر واکنش ماه

دو سوپر واکنش‌ به آزادی حلب

 

سوپر واکنش اول به آزاد شدن شهر حلب، از سوی جان کربی سخنگوی کاخ سفید بود که در پاسخ به سوال خبرنگاری که از او درباره حضور سردار قاسم سلیمانی در سوریه سوال کرده بود گفت: "ما قصد داریم با شرکای خود در شورای امنیت سازمان ملل مشورت کنیم که چگونه نگرانی‌های خود را در این باره رفع کنیم. ما مدت‌هاست که گفته‌ایم ایران باید انتخاب کند که آیا این کشور قصد دارد در کمک به حل مسالمت آمیز مناقشاتی مثل سوریه نقش مثبت ایفا کند یا نه؟"

البته نگرانی‌های آمریکا و کاخ سفید، اخیرا به علت آزاد شدن شهر حلب از دست تروریست‌ها بسیار هم بیشتر شده است اما خب جای نگرانی نیست. چون هنوز کشوری مثل عربستان در منطقه وجود دارد که بتوان سلاح‌های بیشتری به او فروخت!

اما سوپر واکنش دیگر را صاحب نظریه "خدای گیلاس"، جناب کواکبیان، نشان داد. آن‌جایی که در مجلس، آزاد شدن شهر "حله" را به ملت تبریک گفت!


قرارداد ماه

همت دولت برای ایجاد شغل در کل جهان!

 

دغدغه بین‌المللی دولت در ایجاد اشتغال، حقیقتا گوی سبقت را از سایر دغدغه‌مندان سایر حوزه‌ها در سایر دولت‌ها ربوده است!

شرکت کشتیرانی ایران، از انعقاد قرارداد ساخت ۸ کشتی با شرکت هیوندای کره جنوبی خبر داده است. این درحالی است که مدیرعامل بزرگترین مجتمع کشتی‌سازی کشورمان با ۵۳۰۰ کارگر به خاطر عدم ‌اعتماد مسئولان به توان داخلی، رسما در نشست خبری زد زیر گریه!

واقعا این حجم از مسئولیت‌پذیری و عرق ملی در افراد بی‌نظیر است. کجای دنیا همچین انسان‌ها دلسوزی پیدا می‌شود؟ یعنی ما تا دیدیم شرکت هواپیمایی فرانسوی دارد خط تولید خودش را به موزه می‌سپارد، سریع رفتیم و آن‌چنان خریدی از ایرباس کردیم که حتی چندتا خط تولید دیگر هم از خارج وارد کردند!

بندگان خدا کره‌ای‌ها هم همین‌طور. این کره‌ای‌ها هم انسان‌های مظلومی هستند در کل. دعای کشته‌شدگان جنگ دو کره پشت و پناه دولتمردان باد.

دیگران هم بدانند با ریختن اشک تمساح در نشست‌خبری نمی‌توانند دست‌آوردهای برجام را تحت‌الشعاع خود قرار بدهند!


گلواژه ماه

صنعتی و سنتی، همزمان ممنوع!

 

کنگره سنای آمریکا قانون تمدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران را برای ده سال دیگر تمدید کرد.

به دنبال این اتفاق همه مسئولان از رئیس‌جمهور گرفته تا دهیاری‌ها هم حتی تمدید قانون داماتو را نقض صریح برجام دانستند! یعنی خود آقای عراقچی و نوبخت هم قبول دارند که برجام نقض شده است! در این حد!

اما باز در کمال ناباوری مشاهده شد که تعدادی از عزیزان همچنان نسبت به آمریکا خوشبین هستند و معتقدند برجام هنوز نقض نشده.

مثلا خانم پروانه مافی یکی از پدیده‌های لیست امید، در نطقی بیان نموده است که: تصویب تحریم های 10 ساله علیه ایران خیلی ربطی به برجام ندارد.

فقط این وسط برای ما تعدادی سوال پیش می‌آید:

1- برجام برای ......... صورت گرفت؟

الف- بالا بردن سرعت بسته‌های شبانه

ب- واسطه شدن کشورهای 5+1 برای از سر گیری روابط ایران و جیبوتی

ج- مشورت برای نحوه مقابله با دزدان دریایی خلیج عدن

د- سوال غلط است

 

2- ابزار اندازه‌گیری میزان ارتباط تحریم‌ها با برجام چیست؟

الف- میلیون دلار بر ثانیه

ب- تمدید جدید بر دقیقه

ج- بلوکه بر ساعت

د- تجاوز بر کیلومتر


از منتشر کنندگان: ماهنامه همشهری ماه شماره151