روشنفکر شدن که همین‌طوری الکی نیست، اصول دارد، چارچوب و قاعده دارد که هرکسی برای ترقی کردن و مدرن شدن باید آن‌ها را به کار ببندد.

البته یادگیری این اصول و قواعد نیاز به یک عمر تحقیق و زندگی به سبک غربی دارد اما ما این‌جا در ادامه چندتای آن را برای شما می‌شماریم، باشد که ذخیره شب اول قبرمان باشد.

 

یک/ اسم بچه

اسم بچه خیلی مهم است. هرچقدر اسم بچه‌تان سنتی و تکراری نباشد و با این اسم‌های معمول فرق داشته باشد بهتر است. بنا را بر این بگذارید که وقتی مثلا طرف اسم بچه‌تان را شنید، اول فکر کند دارید درمورد مارک لباس خاصی صحبت می‌کنید نه آدمی‌زاد؛ هرچقدر هم این اسم، نو، جدید و مبتکرانه باشد شما بیشتر روشنفکر هستید، در این مسیر فرض کنید که مثلا اسم بچه چیزی در مایه‌های یوزرنیم ایمیل شماست، هیچ‌کس نباید شبیه آن را داشته باشد.

 

دوم/ فعالیت مدنی

فعال باشید. نسبت به امور جاری زندگی نظیر حقوق حیوانات، حقوق زنان و کودکان کار، کلا حقوق بشر و... موضع داشته باشید و در این مسیر به یاد داشته باشید که هیچ‌چیزی مثل حمایت از حیوانات، ملاک روشنفکری نیست. شما می‌توانید برای برداشتن گام بلندتر در مسیر روشنفکر بودن، به کمپین‌های باکلاس بپیوندید. اگرچه با هزینه چندمیلیونی گربه‌تان را عقیم کرده‌اید که حیوان خانگی‌تان باشد و اگرچه سگ بی‌چاره را قلاده زده‌اید و مجبورش کرده‌اید توی خانه زندگی کند اما این‌ها مهم نیست، مهم پروفایل شماست که توی آن نوشته: "جای ماهی در تنگ نیست، ماهی‌ها هم جان دارند، شما هم به#کمپین_ماهی_قرمز_نخریم بپیوندید"

 

سوم/ باز هم فعالیت مدنی

توجه داشته باشید که در این مسیر، هیچچیز مثل فعالیت شما را فعال نمی‌کند.

نوع دوست باشید. کدورت‌ها را کنار بگذارید و دست دوستی خود را به طرف همه ابنا بشر اروپایی دراز کنید.

صبر کنید ببینید بمب بعدی کجای اروپا منفجر می‌شود، اگر شما اولین شمع را جلوی سفارت آن کشور اروپایی روشن کردید، به شما تبریک می‌گویم، شما یک روشنفکر واقعی هستید.

 تذکر: توجه داشته باشید که بخش‌هایی از ترکیه در اروپا نیست، بنابراین اول تحقیق کنید بعد جلوی سفارت‌ها شمع روشن کنید.

 

 چهارم/سیاست

درطول سال سعی کنید از سیاست چیزی سر در نیاورید. اما این به این معنی نیست که کلا با حکومت مخالف نباشید.

در مهمانی‌ها درحالی‌که خم می‌شوید و از روی میز یک پرتقال بر‌میدارید، بحث سیاسی را شروع کنید و از این بگویید که صلح خوب است و خداکند هیچ‌جای دنیا جنگ نباشد. بعد قضیه را به کالاهای بی‌کیفیت وطنی ربط بدهید و بگویید که شما همه لباس‌هایتان مارک‌‌دار است.

در پایان سال هم با فرارسیدن چهارشنبه سوری، با تانک و انواع ادوات نظامی ساخت چین راه بیافتید توی خیابان‌ها تا فعالیت سالانه‌تان را بشوره ببره پایین.

 

فعلا برای شروع 4مورد بالا را به کار ببندید تا بعد.