عجب! همانطور که می‌دانید این روزها شاهد بروز و ظهور گسترده انواع مواد مخدر در دنیا هستیم. همینطور که ما نیز به دلایل فراوان یکی از کشورهای در معرض هجوم این نوع از مواد هستیم، گفتیم شاید بد نباشد که خطر کرده با یکی از متخصصین خطیر این امر مخاطره‌انگیز صحبت کنیم تا ایشان اخطارهای لازم را به مصرف‌کنندگان یا افراد در معرض مصرف مخابره کند. باشد که با آگاهی کامل از این مخاطرات خطرناک و خودمراقبتی است!!!

گفتگوی ما به شرح زیر شد!(شاید).

 

سلام! لطفا خودتون رو بصورت کامل معرفی کنید و بفرمایید که تا به حال چه موفقیت‌هایی کسب کردید؟

سلام! من  ا.ب  فرزند  پ.خ  از شعبه  ق  هستم. البته موفقیت‌های فراوانی کسب کردم که مهمترین اون‌ها کسب عنوان نویسنده برتر شورای نویسندگان از موسسه معتبر و بین‌المللی  ح.ط.ا  به ریاست جناب  ح.ع  در سال 93 هستش.

برای ما بفرمایید که برای اعتیاد به رسانه چه مدتی لازمه و در این زمینه چی از همه مهم تره؟

کمتر از یک‌سال کافیه تا فرد به یک مصرف‌کننده حرفه‌ای تبدیل بشه. توی این مسیر دوستان ناباب نقش اصلی رو ایفا می‌کنند، مخصوصا حالا که تبلیغات اینترنتی و ماهواره‌ای هم بیداد می‌کنه.

به نظر شما معتادان به رسانه، چطور رسانه مورد نیاز خودشون رو تهییه می‌کنن؟ به عبارت روشن‌تر از لحظه‌ای که اراده می‌کنن چقدر طول می‌کشه تا بتونن مواد مصرفی رو تهییه کنن؟

ببینید امروزه تقریبا دور همه میادین شهر یه جایی برای فروش اون‌ها هست. الان حتی با یه پیامک‌ هم میشه تهیه کرد. شاید کمتر از 3دقیقه.

عجب! اکثر مصرف‌کننده‌ها از چی شروع می‌کنن؟

اولش همه‌چی از رسانه فردی شروع می‌شه.

چطور؟

ابتدا پیامک مصرف می‌کنن. اولش یکی دو تا در روز تفریحی می‌زنن. بعد رفته رفته بیشتر می‌شه و نمی تونن کنترلش کنن. بعد کم کم با بچه‌ها می‌رن دور میادین شهر و جلوی باجه‌های رسانه‌فروشی، اونا رو از دور نگاه می‌کنن. وقتی به خودشون میان که دیگه معتاد شدن و کار از کار گذشته‌ها گذشته... .

مصرف کننده‌های حرفه‌ای چه میزان مصرف می‌کنن؟

حدودا 6روزنامه و 7-8سایت تحلیلی خبری در روز و چندتا هم هفته‌نامه در هفته.

آیا همه این رسانه‌های جمعی که مصرف می‌کنن به یه اندازه تاثیر گذار هستن؟

نه! اثرگذاری‌شون متفاوته. اینا انواع مختلفی داره.

لطفاً برامون بیشتر توضیح بدید. کدوم نوع رسانه اثرات تخریبی بیشتری داره؟ آیا همه رسانه‌ها اعتیاد‌آور هستند و عوارض مصرفی هرکدوم چی هستش؟

ببینید در یک نگاه کلی ما چند نوع رسانه داریم. رسانه‌های مجازی و غیرمجازی. توی دسته رسانه‌های مجازی روزنامه‌ها حرف اول رو میزنن، به‌عبارتی از همه رسانه‌ها بیشترین اعتیاد‌آورندگی متعلق به روزنامه‌هاست. ما انواع مختلفی از روزنامه داریم: چپی، راستی، بغلی، وسطی، بالایی، پایینی، دولتی، بزک کننده، بغل کننده، اجاره شونده، خِجل کننده، خنداننده، از یاد برنده، بر باد دهنده، تمیز کننده، گردنبندی، دستبندی، زنجیری و...

البته در یک تقسیم‌بندی کلی دیگه، روزنامه‌ها به زنجیره‌ای و غیر زنجیره‌ای هم تقسیم میشن.

کدوم دسته خطر بیشتری برای مصرف کننده داره؟

عموماً فقط رسانه‌های زنجیره‌ای اعتیاد رو به همراه میارن و حتی بعضی از انواع اون‌ها در مواردی مرگ رو برای استفاده کنندگان به "آرمان" می‌آرن.

مثلا یه مدل از همین مواد خطرناک "زنجیره‌ای" به نام "آریاک" از ماده مخدری به نام "آرمان" گرفته می‌شه که ماده اولیه اون فقط در اطراف کوه‌های رفسنجان پیدا میشه. بعد از جوشاندن این ماده با تفاله پوست پسته ماده آرمان بدست میاد که حتی در اکثر مواقع مصرف کننده نا‌آگاه ممکنه در همون لحظه اول مصرف "دروغ‌کپ" کنه و بمیره!

البته خطر بیشتر این ماده که با اقبال مصرف‌کننده‌های ابتدایی مواجه شده جنبه تمیزکنندگی و اجاره‌شوندگی اون هست. یعنی مصرف‌کننده بیشتر برای بدست آوردن حس تمیزکنندگی شیشه‌های خونشون این ماده رو تهییه می‌کنه اما بعد از مدتی غفلتاً دچار دروغ‌کپ می‌شه... .

یه ماده اعتیاد‌آور و خطرناک دیگه‌ای هم هست به نام "اعتراک". این ماده شیمیایی و فوق العاده خطرناک دارای ماده اولیه‌ای با منشاء خارجی هستش که تو زیرزمین‌های کشور آمریکا بصورت غیر مجاز تولید میشه و مستقیم برای مصرف میاد ایران. نام پزشکی ماده اولیه "اعتراک" موسوم به نام لاتین "اعتماد" هستش. مصرف این ماده به‌سرعت روی شبکیه‌های چشم اثر مستقیم میذاره و اون‌ها رو با اختلال روبرو می‌کنه که نهایتا منجر به "بزک شدن" همه چیز در نظر مصرف کننده می‌شه و این ماده در نهایت مصرف کننده رو کور می‌کنه.

مدل خطرناک دیگه مخدرهای زنجیره‌ای، "آفیاک" هستش که ماده اصلی اون "آفتاب" نام داره. این ماده در کوه‌های روستای "کواکب" بیشتر یافت می‌شه. اگرچه مصرف زیاد این ماده خطرات زیادی داره ولی در کل این ماده اثرات "خندانندگی" روی ذهن مصرف‌کننده می‌ذاره و زیاد نمی‌شه اونو بصورت جدی در زمره این نوع مواد به حساب آورد.

ماده دیگری که اگرچه در عین خطرناکی هستش اما خوشبختانه تا به حال با اقبال معتادان روبرو نشده "ایریاک" نام داره. این ماده در دسته مواد مخدر دولتی قرار می‌گیره و برای مصرف‌کنندگان بیشتر جنبه "خِجل کنندگی" داره.

بعله! بسیار عالی! جناب دکتر ما از شما به دلیل این اطلاع رسانی خوب و مفید نهایت تشکر رو داریم و امیدواریم در برنامه‌های بعدی بازهم بتونیم در خدمت‌تون باشیم.

خواهش می‌کنم. در خدمت‌تون هستم. به امید ایرانی عاری از معتاد و ماده مخدر.


از منتشر کنندگان:

مجله طنز و کاریکاتور بزنگاه